ابزار آلات

دانستنی هایی درباره انواع مته + فیلم آموزشی

tajhizzkala--انواع-مته
5/5 - (1 امتیاز)

ویدیو آموزشی کاربرد انواع مته امروز مجله آموزشی تجهیزکالا تصمیم دارد در مورد ابزار کاربردی همچون مته با شما صحبت نماید. در انتهای این مقاله با مباحثی همچون اجزای تشکیل‌دهنده مته، انواع مته، کاربرد طراحی هر مته و … آشنا می‌شوید.

مته وسیله‌ای فولادی که برای سوراخ کردن اشیا، وسایل و موارد بسیار دیگر به کار می‌رود. این ابزار تنوع زیادی دارد و هرکدام برای کارایی منحصربه‌فرد خودش طراحی‌شده و برای استفاده از این ابزار باید حتما از ابزاری به نام دریل بهره‌مند شد. به‌طوری‌که این محصول موردنظر خود را درون دریل قرار می‌دهید و سپس دریل با سرعت بالایی محل موردنظر شما را سوراخ می‌نماید. عموماً سوراخ‌هایی ایجادشده استوانه ای و دایره‌ای شکل هستند اما نسبت به تنوع بالایی که این ابزار دارد می توان به‌راحتی  سوراخ‌هایی با اشکال متفاوت ایجاد کرد.

معرفی انواع مته

این ابزار از جنس‌های متفاوتی ساخته می‌شوند اما پرکاربردترین آن‌ها فولاد هست که خود به چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند.

  • مته‌های فولادی کم‌کربن
  • مته‌های فولادی با کربن زیاد
  • مته‌های فولادی با سرعت‌بالا
  • مته‌های فولاد آلیاژی کبالت

 

مته‌های فولادی کم‌کربن

این نوع از محصول به خاطر نداشتن لبه نگه‌دارنده نیازی به تیز کردن ندارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که نباید از این نوع ابزار برای سوراخ کردن چوب‌هایی همچون صنوبر، بلوط، راش، افرا و … استفاده کرد، چون عمر و کارایی ابزار شما را پایین می‌آورد.

مته‌های فولادی با کربن زیاد

بهترین گزینه برای سوراخ کردن انواع چوب و فلزات استفاده از محصولی که از کربن بالایی برخوردار است.

مته‌های فولادی با سرعت‌بالا

در ساخت این نوع ابزار از بهترین آلیاژ فولاد بهره برده‌اند که مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییرات دما دارد. از این نوع ابزار برای سوراخ کردن انواع مواد سخت مانند چوب‌های محکم و فلزات استفاده می‌شود.

 

مته‌های فولاد آلیاژی کبالت

برای سوراخ کردن فولاد بهترین گزینه مته فولاد آلیاژی کبالت، این نوع ابزار به خاطر کبالت زیادی که دارد در برابر گرما و دما به‌شدت مقاوم است.

 

 

بهترین پیشنهاد ویژه تجهیزکالا :

بکس بادی ای کرافت مدل AK9544

 

 

اجزای تشکیل‌دهنده مته

دنباله مته

دنباله این ابزار در دو نوع مخروطی و استوانه‌ای طراحی می‌شود و به انتهای این ابزار و سه‌نظام دریل متصل می‌شود.

شیار مته

براده‌های چوب، فولاد و … که حاصل برش این ابزار هست؛ توسط این شیارها به بیرون پرتاب می‌شوند.

جان مته

به فاصله بین دو شیار بر روی این ابزار را جان مته می‌گویند.

لبه‌های اصلی مته

یکی از اجزای مهم این محصول دو لبه اصلی آن هست که به‌صورت شیب‌دار در نوک این ابزار تعبیه‌شده است و بسیار مقاوم عمل می‌کند.

لبهٔ عرضی مته

لبه عرضی این ابزار به برخورد دو سطح منحنی شیب‌دار که در سر این ابزار قرار دارد و خطی روی جان مته ایجاد می‌کند، می‌گویند.

راهنمای خرید انواع مته

  • مته قابل تنظیم چوب
  • ابزار زدن (پله‌ای)
  • نمونه‌بردار
  • مته لبه ساب
  • جا لولا زن
  • مته گازور
  • گرد بر
  • برگی

مته برگی

این محصول به‌صورت میلهٔ شیاردار طراحی‌شده است که سر این ابزار به شکل برگ یا گودی یک قاشق هست ازاین‌رو به مته قاشقی هم معروف است. این ابزار از نوک پیکان تیزی برخوردار و کاربرد فراوانی برای متخصصین لوله‌کشی و برق دارد. این ابزار برای سوراخ کردن حفره‌هایی به قطر بیش از ۱ تا ۱.۲ اینچ در سطح چوب طراحی شده است.

tajhizzkala--مته-برگی

مته گازور زن

این نوع ابزار بیشتر در صنف کمد و کابینت سازی کاربرد دارد، به‌راحتی می‌تواند برشی برای لولای مخفی ایجاد نماید. حتماً هنگام استفاده این نوع محصول از دریل پرسی استفاده نمایید، زیرا برای ایجاد سوراخ عمیق در چوب به‌کاررفته در کمد باید حتماً فشار زیادی را وارد نمایید و دریل دستی این مزیت را به همراه ندارد.

مته‌-گازور-زن---tajhizzkala

مته مرکز گرا

این محصول انواع مختلفی دارد و در صنف صنعت کاربر فراوانی دارد. این ابزار شیاری با نوک‌تیز دارد و این نوع عملکرد باعث می‌شود که بخش داخلی چوب را به سمت خودش بکشاند و باعث می‌شود براده‌های چوب در قسمت خارجی احتیاجی به نیروی دیگری نداشته باشند و براده و خاک‌ اره به‌راحتی به بیرون هدایت بشوند.

مته نمونه‌برداری از درخت

برای تعیین سن یک درخت بدون اینکه کوچک‌ترین آسیبی به آن وارد بشود از این نوع محصول استفاده می‌شود. روش این نوع محصول به این‌گونه است که محصول را در قسمتی از درخت که قطر بیشتری دارد قرار می‌دهند و سپس تعداد حلقه‌های سالیانه درخت را محاسبه می‌نمایند.

مته گرد بر

این ابزار برای ایجاد برش دایره‌ای و بزرگ طراحی‌شده است. این نوع ابزار دارای دندانه‌های بسیار تیزی هست که سطح بیرونی را به‌راحتی می‌تراشد. این ابزار ضایعات و خرابی کمتر به همراه دارد اما از مهارت بسیار بالایی هم باید برخوردار باشید تا چوب شما ترک برندارد.

مته-گرد-بر---tajhizzkala

مته چکشی

این ابزار برای سوراخ کردن انواع سیمان، بتن، سنگ کاربرد دارد. این نوع محصول احتیاج به دریل چکشی دارد اما برخی مدل های این نوع محصول به دریل معمولی هم وصل می شود.

مته-چکشی---tajhizzkala

مته پله ای

طراحی این محصول مخصوص فلزها و چوب هایی با قطر کم هست و ظاهر پله ای این ابزار برای ایجاد سوراخ هایی با ابعاد مختلف می باشد. به راحتی می توانید اندازه هر پله سوراخ کردن را روی این محصول مشاهده نمایید.

 

tajhizzkala--مته-پله-ای

 

نکته قابل تامل و مهم درباره این ابزار وجود دارد آن هم این است که هرچقدر سایز این محصول بزرگ تر باشد، موقع چرخش گشتاور و نیروی بیشتری وارد می نماید. پس حتما اول کار سطح کار خود را محکم نمایید تا بتوانید دریل را به راحتی تحت کنترل خود دربیاورید.

سپاس از همراهی صمیمانه شما با فروشگاه اینترنتی ابزار تجهیزکالا

 

کلیپ آموزشی نحوه کاربرد انواع مته

[aparat id=”mCtks”]

یک نظر در “دانستنی هایی درباره انواع مته + فیلم آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هشت =