قطعات ماشین

آشنایی و علائم خرابی سنسور مپ – map

آشنایی و بررسی سنسور map
3.5/5 - (4 امتیاز)

سنسور مپ – MAP چیست ؟

سنسور مپ – MAP مخفف Manifold Absolute Pressure Sensor به معنای سنجش فشار مطلق منیفولد هوا می باشد . مپ فشار مطلق منیفولد هوا را در هر لحظه تعیین می کند که پیشرانه چه مقدار تحت فشار است تا بر این اساس میزان سوخت ورودی پیشرانه از سوی ECU تعیین نماید.

 

علائم خرابی سنسور مپ – MAP


زمانی که از سنسور MAP بیش از حد کار بکشید و یا آب وارد آن شود دچار اختلال می شود . از عواملی که مشخص می کند سنسور مپ دچار اختلال شده است می توان به افت فشار ، خام سوزی ، دود سیاه کردن که حاصل خام سوزی ، ریپ زدن و افزایش مصرف سوخت خواهید بود ، چون ECU نمی‌تواند به درستی تشخیص بدهد که در هر لحظه پیشرانه تحت چه فشاری است و با پاشش حجم اشتباه سوخت موجب خفه کار کردن و خام سوزی شدید پیشرانه می‌شود.

 

حتما مقاله سنسورهای حساس خودرو را هم بخون به دردت میخوره :

چگونه سنسورهای حساس خودرو را تمیز نمایید

 

سنسور مپ توسط یک شلنگ به ابتدای دریچه ورودی هوا متصل می شود .  این سنسور از نوع پیزوالکتریک و پتانسیومتر ساده هست که توسط فشار هوا به سمت عقب و جلو می رود و در شرایط مختلف فشار هوا را تنطیم می کند . سنسور MAP اگر به درستی کار نکند ECU دیگر قادر نخواهد بود که میزان هوای ورودی را به درستی کنترل نماید . بر روی سنسور MAP سوراخ های بسیار ریزی وجود دارد که از این طریق اختلاف فشار هوا بیرون و میزان فشار مکش پیشرانه را تشخیص می دهد تا عملکرد خود را به درستی انجام بدهد . احتمال این که این سوراخ ها بر اثر شست شو و یا گرد خاک مسدود بشود بسیار زیاد است . کافی است با احتیاط توسط یک سوزن اقدام به باز کردن این سوراخ ها از آلودگی بشوید .

همیشه به خاطر داشته باشید که سنسور مپ – MAP را به سمت پایین نصب نمایید تا از ورود ذرات هوا و نفوذ آب جلوگیری نمایید . با خراب شدن سنسور مپ موتور شما در بدترین شرایط موجود قرار می گیرد .

 

آشنایی و بررسی سنسور map

سنسور مپ چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 19 =